از شهر آشنایی
نانی و حرفه‌ای و نشستن به گوشه‌ای...
Tuesday, October 16, 2007
وطن پرستی

حس ناسیونالیستی... وطن‌پرستی... فکر کنم همه خوب می‌دونین منظورم چیه.

واقعاً چیه؟ دقیق و علمی دارم می‌پرسم...

می‌تونه خیلی ساده باشه در این حد که وقتی یه خبر خوبی در مورد یه هموطنت می‌شنوی خوشحال شی (یا مثلاً قهرمانی تیم فوتبال کشورت) و از این قبیل...

یا ممکنه از این نوع باشه که عقیده به نژاد ایرانی داشته باشی و مثلاً به کتیبه‌ی کوروش افتخار کنی و هر جا می‌شه برای بقیه در موردش صحبت کنی. (مثل من که تا حالا آندره رو کچل کردم از بس افتخارات تاریخ ایران رو براش گفتم!)

یا حتی ممکنه قضیه تا حدی شدید شه که احساس کنی باید هر کاری که یه ایرانی می‌کنه رو توجیه کنی!

قبل از ادامه‌ی حرفم، خوبه یه ماجرا اینجا تعریف کنم.

چند وقت پیش سر کلاس زبان بودم (بحث تا حدی به ریشه‌ی لغات و اینا رسیده بود) که معلم پرسید:

"کسی می‌دونه ریشه‌ی کلمه‌ی الگوریتم چیه؟" (با یه لحنی پرسید که مطمئن بود هیچ کی نمی‌دونه!)

من و یه پسر عرب که سر کلاس بودیم گفتیم که می‌دونیم. معلم از اون خواست که توضیح بده. اگه نمی‌دونین، ریشه‌ی این کلمه "الخوارزمی" هست به اسم دانشمند معروفی که قطعاً همتون اسمش رو شنیدین. این کلمه ابتدا به صورت Alkhowrizmi در اومده و بعد تبدیل به Algorithm شده. امیر (اون پسر عرب) هم دقیقاً همین توضیحات رو داد. خوارزمی اولین کسی بوده که در ریاضیات از روش مرحله به مرحله با بیان دقیق علمی (چیزی که ما الان به اسم الگوریتم می‌شناسیم) استفاده کرده.

معلم اول از خوارزمی به عنوان یک دانشمند مسلمون اسم برد، بعد پرسید. "آیا کسی می‌دونه که این دانشمند کجایی بوده؟" (این سؤال رو با لحنی پرسید که خودش هم نمی‌دونست)

من هم که با تمام وجود منتظر شنیدن همچین سؤالی بودم، با اشتیاق گفتم: "ایرانی بوده!"

معلم پرسید: "جداً؟ ولی من خوندم که کتابی که نوشته به زبان عربیه!" (ضد حال‌ترین جوابی بود که می‌شد شنید!)

چون اون کلاس واقعاً جایی نبود که بتونم مشغول تجلیل از فردوسی بشم، به یه جواب کوتاه اکتفا کردم: "در سال‌های ابتدایی بعد از ورود اسلام به ایران، خیلی از کتاب‌ها به عربی نوشته شد.".

احتمالاً خیلی از کسایی که الان دارین این نوشته رو می‌خونین، اگه نمی‌دونستین که ریشه‌ی کلمه‌ی الگوریتم چیه، کلی حال کردین (و احتمالاً دلتون می‌خواد به بقیه هم بگین!)، اگه هم می‌دونستین حداقل با اینکه یه دانشجوی ایرانی جلوی آدمایی از خیلی کشورا، گفته: "ما ایرانی‌ها بودیم که برای اولین بار مفهوم الگوریتم رو به جهان معرفی کردیم" حال کردین.( دلیل بر همون حس در شما)

خیلی سرتونو درد نیارم.

من اینجا با خیلی‌ها برخورد داشتم و کلاً برام جالب بوده همیشه که بدونم آدمای کشورای دیگه چقدر ناسیونالیست‌اند. (چون همیشه، این‌طور شنیده بودم که وطن‌پرستی یه خصوصیت بارز ایرانی‌هاست)

به عنوان مثال، آندره اصلاً ناسیونالیست نیست، تا حدی که زبان مادری خودش رو هم دوست نداره! کلاً هم می‌تونم بگم که مردم ایران به نسبت کشورای دیگه خیلی ناسیونالیست‌ترن (تا جایی که من متوجه شدم).

ولی این پست رو نوشتم، فقط برای این‌که این جمله رو بگم:

در برخورد با آدمای کشورای دیگه، ناسیونالیست‌هاشون، خیلی حال‌به‌هم‌زن و غیرقابل تحمل و رواعصاب‌تر از بقیه هستن...

پانوشت: کلمه‌ی algebra هم برگرفته از الجبر برای اولین بار توسط خوارزمی معرفی شده. (حالشو ببرین!)