از شهر آشنایی
نانی و حرفه‌ای و نشستن به گوشه‌ای...
Tuesday, November 13, 2007
آی بی ام

چند وقتی هست که آی‌بی‌ام خط تولید لپ‌تاپش رو به یه شرکت چینی فروخته...

وقتی این خبر رو شنیدم خیلی جا خوردم. آخه چرا باید آی‌بی‌ام همچین کاری کنه. بدون شک سودی که از تولید و فروش این لپ‌تاپ‌ها می‌بره رقم خیلی بالائیه.

حدس شما چیه؟

چه دلیلی می‌تونه وجود داشته باشه؟

کلاً شرکت‌های بزرگ آمریکایی خط تولید محصولاتشون تو کشورهای شرق آسیا مثل چین، مالزی، سنگاپور و ... قرار داره. و خوب از این بابت سود زیادی می‌برن. دلیل‌های زیاد و قوی‌ای وجود داره برا اینکه خط تولیدشون رو به یه کشور دیگه منتقل کنند. عملاً مثل این می‌مونه یه عده دیگه دارن کار می‌کنن، ولی به خاطر اینکه اسم و اعتبار این شرکت روی محصول می‌خوره باید پول هنگفتی رو به این شرکت بدن. از طرف دیگه، این شرکت کیفیت محصول رو کنترل می‌کنه، و هر وقت محصول جدیدی اختراع کرد، خط تولیدش رو تو اون کشورا راه‌اندازی می‌کنه. به شدت کار پر درآمدی به نظر می‌آد، پس چه دلیلی می‌تونه وجود داشته باشه که مثلاً یه شرکتی مثل آی‌بی‌ام بی‌خیال خط تولید تولید لپ‌تاپ شه؟!

جواب این سؤال رو وقتی سمینار رئیس بخش تحقیقات آی‌بی‌ام رو دیدم فهمیدم. ایشون ادعا می‌کردن که این سیستم که سخت‌افزار تولید کنیم، و اونو بفروشیم دیگه قدیمی شده. پولی که از این راه در می‌آد پول خوبی نیست!!! (البته قطعاً به تعریف ایشون از پول خوب باید نگاه کرد.) و ادعا می‌کرد که شرکتایی که الان از این راه دارن پول در میارن عمر زیادی در لیست شرکت‌های موفق نخواهند داشت. حرفش خیلی جالب بود، می‌گفت نسل آینده‌ی شرکت‌های پر درآمد، شرکت‌هایی هستن که فقط خدمات ارائه می‌کنن! به عبارت دیگه، قبلاً آی‌بی‌ام سخت‌افزار تولید می‌کرده و روی سخت‌افزارش خدمات رو مجانی به مشتریاش می‌داده، ولی الان به این نتیجه رسیده که اگه بی‌خیال تولید سخت‌افزار شه و خدمات بفروشه خیلی در‌آمدش بهتر می‌شه.

اتفاقی که می‌افته خیلی جالبه، آی‌بی‌ام می‌شه متشکل از یه سری آدمی که فکرشون خوب کار می‌کنه، و فکرها و ایده‌هاشون رو به قیمت‌های کلان به شرکت‌های سخت‌افزاری و تولید کننده می‌فروشن. به عبارت دیگه خودشون رو از کثیف کاری تولید سخت افزار راحت کرده‌ن، و دیگه دغدغه‌ی اینو ندارن که کیفیت محصولی که از کارخونه در می‌آد خوبه یا بده، یا مشتری خوشش اومده یا بدش اومده. دارن ایده صادر می‌کنن! فکر می‌فروشن! و یه کشورایی مثل سنگاپور یا چین دارن پول خنگ بودنشون رو می‌دن... البته بگذریم از این حقیقت تلخ که اینایی که دارن اون فکرها و ایده‌ها رو تو مراکز تحقیقاتی آمریکا تولید می‌کنن به ندرت اصالتشون آمریکاییه.

پانوشت اول: انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست!

پانوشت دوم: یه سری به این پست سینا بزنین.

پانوشت سوم: دنیا دو روزه!