از شهر آشنایی
نانی و حرفه‌ای و نشستن به گوشه‌ای...
Sunday, November 22, 2009
قضیه شکل اول شکل دوم

بعد از کلی وقت یه فیلم مستند خوب دیدم. البته کیارستمی خیلی خوش شانس بوده که تو همچین زمانی (سالهای پنجاه هفت و پنجاه و هشت ) این فیلم رو ساخته. ولی به طور کلی بی نظیره، شدیداً توصیه می کنم.

معلم داره رو تخته کلاس نقاشی گوش میانی و گوش داخلی رو می کشه، که یکی از دانش آموزها از ته کلاس رو میز می زنه. تا معلم بر می گرده صدایی شنیده نمی شه، و دوباره تا معلم رو به تخته می کنه صدای رو میز تکرار می شه. بعد از چند بار تکرار این ماجرا، معلم به دو ردیف آخر کلاس می گه یا بگین کیه که داره رو میز می زنه، یا همه تون باید تا آخر هفته بیرون کلاس بایستین.

دانش آموزهای دو ردیف آخر همه شون کلاس رو ترک می کنن. و حالا کارگردان داره با پدرهای دانش آموزان صحبت می کنه که به نظرتون بچه تون کار خوبی کرد که کلاس رو ترک کرد یا باید دوستش رو لو می داد.

روز یکشنبه می شه، و هر دو نیمکت آخر کلاس بیرون در وایسادن. روز دوشنبه، یکی از دانش آموزها وارد کلاس می شه، اسم نفر خاطی رو به معلم می گه و خودش می ره ته کلاس می شینه (جزئیات رو باید تو فیلم ببینین). از اینجا فیلم شروع می شه. کارگردان این فیلم رو به چهره های نسبتاً مهم اون زمان نشون می ده و یه سوال خیلی مشخص رو از همه شون می پرسه. نحوه جواب دادن ها، جواب هایی که داده می شه و ... سرشار از معنی و زیباییه. یه فیلم مستند فوق العاده...

نام برخی از اشخاصی که باهاشون صحبت می شه:
کمال خرازی، علی موسوی گرمارودی، مسعود کیمیایی، عزت الله انتظامی، عبدالکریم لاهیجی، صادق قطب زاده، ابراهیم یزدی، نورالدین کیانوری و صادق خلخالی.

جدا از محتوی و متن صحبت ها و نظریات و نحوه بیان کردن و حرف زدن سوژه ها، دیدن قیافه ی جوونی هاشون هم خالی از لطف نیست.

لینک فیلم

دانلود فیلم


11 Comments:
Anonymous منصوره said...
سلام. مرسی از اینکه جوات سوالم رو داده بودید. من نتونستم فیلم را دانلود کنم (منتظر کمک دوستم هستم که اگر بتونه کمکم کنه). یه سوال :در مورد لینک ناقوس جدائی می شه توضیح بدید؟ نوشته ها مربوط به کی هست؟ ببخشید این سوال رو کردم چون من اصلا اهل وبلاگ خوندن نیستم. مرسی

Blogger Amin said...
کدوم ناقوس جدایی؟

Anonymous منصوره said...
در زیر ستون آرشیو بود. (در زیر عنوان دوستان).متوجه شدم این ستون داستانش چی هست، وقت شما رو هم گرفتم.روز شکرگزاری خوش بگذره
best.

Anonymous Ali said...
بسیار جالب و پرمحتوا بود بخصوص که خیلی مرتبط با این روزها است .واقعا میشه گفت کیارستمی یکی از بهترین هاست .دیدن چهره های جوونی این اشخاص هم برام جالب بود .
ممنون از پست خیلی خوبت .

ممنون گذاشتم واسه دانلود

Anonymous منصوره said...
سلام انگار که سرتون خیلی شلوغ هست که کمتر مطلب میذارید و یا شاید بقول دائی جونتون بد وضعیه! میشه در مورد نحوه افزایش خلاقیت مطلبی رو بذارید و بهتر اینکه نظرتون رو بفرمائید. مرسی

Blogger Amin said...
به منصوره:

نحوه افزایش خلاقیت؟!!!
جاااااااان؟؟؟
من چی کاره بیدم؟

Anonymous منصوره said...
نگفتم که کاره ای هستی، برادر من! Joking
گفتم چی فکر می کنید.
به هر جهت اگه نه میشه نوشت و نه نمیشه نوشت میگذریم دیگه.

Anonymous منصوره said...
سلام چند مدت پیش فیلم رو دیدم. ای کاش زودتر این فیلم در دسترس مردم قرار گرفته بود چون می تونه بعنوان یک الگو رفتاری باشه.

best

Blogger آذر said...
salam, mer30 az linke filme jalebi ke gozashte boodin.

Blogger Amin Goodarzi said...
فیلم "مشق شب" ساخته ی همین عباس آقا رو هم ببین
به نظرم این جور مستندای زنده و پویا رو خوب میسازه
نمیدونم "ده" رو دیدی یا نه اون هم پر بدک نیست